Dlaczego kosmetyki naturalne są lepsze od konwencjonalnych?

Dlaczego kosmetyki naturalne są lepsze od konwencjonalnych?

Obserwowanym ostatnio silnym trendem jest rozwój rynku kosmetyków naturalnych. Zjawisko to związane jest mocno ze świadomym wyborem żywności, stylu życia, troską o zdrowie i niewątpliwie modą. Na szczęście jest to pożądane zjawisko przynoszące wiele korzyści współczesnemu człowiekowi.

Czym więc jest naturalny kosmetyk?

Do tej pory jeszcze nie ma żadnej ustawy prawnej określającej precyzyjnie definicję naturalnego kosmetyku, ale z pomocą przychodzą europejskie firmy certyfikujące kosmetyki naturalne i ekologiczne, takie jak Ecocert, BDIH, Soil Association, Natrue lub jednoczący wszystko Cosmos (Cosmetic Organic Standard). Według wymogów tych firm za kosmetyk naturalny uważa się produkt skomponowany z minimum 95% składników pochodzenia naturalnego, uzyskany metodami fizycznymi (np. tłoczenie, ekstrakcja, filtracja, destylacja, suszenie itp.), mikrobiologicznymi lub enzymatycznymi. Dopuszczone są składniki pochodzenia syntetycznego, jeśli ich obecność jest uzasadniona i nie mają odpowiedników naturalnych.

Czy kosmetyk naturalny jest lepszy od konwencjonalnego? Nie ma wątpliwości, że tak.

Po pierwsze naturalne surowce bazowe, którymi są najczęściej oleje roślinne są budową zbliżone do lipidów występujących w naszej skórze. Będą więc efektywniej wykorzystywane. Wszystkie te surowce, które znajdziemy w produkcie są mieszaninami różnych związków chemicznych w takich proporcjach, których w laboratoriach nie zawsze da się odtworzyć. A to często te proporcje wzmacniają dodatkowo swoje działanie zwane synergizmem.

Ponadto substancje naturalne są bardzo aktywnymi substancjami czynnymi w kosmetyku. I jest ich co najmniej 95%! W kosmetykach konwencjonalnych proporcje są odwrócone, tzn ok. 5% składu stanowią substancje aktywne. Pozostałe to często surowce tworzące bazę tłuszczowo-wodną.

Kosmetyk naturalny obecnie to nie jest już prosta emulsja olejów z ekstraktami roślinnymi, ale produkt zawierający wciąż na nowo odkrywane i badane surowce. Powstają kompleksy roślinne z ukierunkowanym i udowodnionym silnym działaniem np. przeciwstarzeniowym, detoksykującym, nawilżającym itp. Kosmetyki naturalne pojawiają się już w gabinetach kosmetyki estetycznej, bo pozwalają zastąpić np. toksynę botulinową!

W naturalnych kosmetykach
nie mogą znaleźć się
kontrowersyjne produkty

Używanie naturalnych produktów znacznie zmniejsza ryzyko wystąpienia alergii kontaktowych, podrażnień i uczuleń. Z wyłączeniem tych osób, które mogą być uczulone na określone alergeny. Kosmetyk naturalny nie zabezpiecza przed alergią w takich przypadkach i trzeba o tym pamiętać.

Jeśli chodzi o termin przydatności, to jest on znacznie krótszy i używamy świeższych produktów. W składzie kosmetyków naturalnych używane są łagodniejsze konserwanty dopuszczone do tego typu produktów.

W naturalnych kosmetykach nie mogą znaleźć się kontrowersyjne produkty, takie jak: silne detergenty, konserwanty, silikony, synetyczne barwniki i substancje zapachowe. Dzięki temu zwiększa się pewność, że nie podrażnimy skóry.

Przyjemność używania kosmetyków naturalnych jest też znacznie większa. Pięknie pachnący naturalnymi olejkami eterycznymi i apetycznie wyglądający produkt sam jest najlepszą zachętą do stosowania go.

A jakie są efekty jego dłuższego używania? Osoby, które przestawiły się na naturalna pielęgnację mają poczucie „zdrowego nakarmienia” swojej skóry. W związku z tym, czasami zapominamy o posmarowaniu się kremem, bo nie czujemy suchości, ściągnięcia skóry i po prostu potrzeby położenia na nią kosmetyku.

W Polsce powstaje mnóstwo małych firm produkujących naturalne kosmetyki, które stają się coraz bardziej pożądanymi produktami na rynku. Z badań wynika, że 84% konsumentów wybiera kosmetyki zawierające składniki naturalne, a 68% interesuje się pochodzeniem składników. Można przypuszczać, że moda na zdrowy styl życia, nazywany i propagowany jako slow life poskutkuje lepszą kondycją psychofizyczną współczesnego człowieka.



Hanna Kurcińska

chemik, metrolog, kosmetolog
Właścicielka marki kosmetyków naturalnych Hagi Cosmetics